استارتاپ

منتورینگ در اکوسیستم استارتاپی ۲

همانطور که در مطلب قبلی قول دادیم در این یادداشت به مهارتهای مورد نیاز برای منتورینگ و مدل ها و چارچوب های رایج آن خواهیم پرداخت.

12 راه برای بهبود مهارت‏های منتورینگ

  1. در قبال هر رابطه منتورینگ متفاوت و منحصر به فرد عمل کنید
  2. در ابتدای کار به کمک یکدیگر انتظارات را مشخص کنید
  3. به شاگرد خود به عنوان یک فرد علاقه داشته باشید
  4. بدانید چه زمانی قبل از دادن نصیحت صبر کنید
  5. هوش احساسی خود را تقویت کنید
  6. هیچ چیز را در مورد شاگردتان فرض نکنید – سوال کنید
  7. در مورد اشتباهات گذشته‏تان صحبت کنید
  8. دستاوردها را جشن بگیرید
  9. بیشتر از چیزی که از شما خواسته شده، ارائه کنید
  10. به دنبال کلاس و پروژه‏هایی که مربوط به مهارت مورد توسعه شاگردتان است باشید
  11. با دید بلندمدت در ارتباط باشید
  12. به کمک مثال زدن، هدایت کنید

می توانید برای اطلاع از جزئیات بیشتر هر مورد به این منبع مراجعه کنید: blog.hubspot.com

چارچوب قدم‏های فرآیند منتورینگ

  1. رابطه منتور-شاگرد را ایجاد کنید
  2. رابطه منتور-شاگرد را تعریف کنید
  3. برنامه آموزشی، تمرینی و توسعه شاگرد را تدوین کنید
  4. برنامه ایجاد شده را مرور کنید
  5. فعالیت های مستمر منتورینگ را انجام دهید
  6. رابطه منتورشاگرد را ایجاد کنید

چه کسی می تواند منتور باشد؟

  • متخصصین ارشد(کارآفرین سریالی، مدیر مالی، مشاور حقوقی، مشاور منابع انسانی، مشاور مدیریتی و …)
  • مدیران فنی
  • مدیران محصول

بهتر است منتور چه خصوصیات شخصیتی داشته باشد؟

  • رهبری
  • شناخت فردی – آگاهی نسبت به علایق و اعتقادات و … خود داشته باشد
  • متعهد به توسعه مردم
  • توانایی حمایت کردن، معلم بودن، تشویق کردن و مشاوره دادن به شاگرد
  • متخصص در یک یا چند حوزه کاری

چه کسی می تواند شاگرد باشد؟

  • کارآفرینان جوان – با سابقه کاری کم یا متوسط در توسعه کسب و کار
  • کارمندان کم تجربه – که برای شتاب دادن به توسعه شان مورد توجه هستند
  • کلیه اشخاصی که به رشد و توسعه حرفه ای /فردی‏ شان بها می‏دهند
  1. رابطه منتورشاگرد را تعریف کنید

منتور بهتر است در طول جلسه چه مواردی را بحث کند؟

  • هدف از جلسه
  • توافق بر رابطه منتور-شاگرد
  • هدف و مزایا منتورینگ
  • پیش زمینه و سابقه کار شاگرد
  • پیش زمینه و سابقه کار منتور
  • رابطه منتور-شاگردی قبلی شاگرد
  • نقش و مسئولیت های هر شخص در فرآیند منتورینگ
  • ساختار رابطه منتور-شاگرد
  • سوالات، شرایط یا نگرانی های شاگرد
  1. برنامه آموزشی، تمرینی و توسعه شاگرد را تدوین کنید
  2. برنامه ایجاد شده را مرور کنید
  3. فعالیت های مستمر منتورینگ را انجام دهید{8}

برای تدوین برنامه توسعه شاگرد می توان از چهارچوبی به نام مدل GROW {9} استفاده کرد.

مدل GROW

این مدل به منتور ها در بحث تعیین اهداف و مشوق ها کمک می کند. این مدل چنان طراحی شده که انگار به کسی در برنامه ریزی یک سفر کمک شود. منتور و شاگرد در جلسه ای کنار هم تصمیم می‏گیرند که مقصد کجاست (هدف) سپس در مورد وضعیت فعلی صحبت می کنند(واقعیت) تا بتوانند سفر را امکان پذیر کنند. شما می توانید در مورد تمام انتخاب ها و مشکلات در برنامه سفر صحبت کنید. مانند تامین هزینه، مقایسه هزینه پرواز ها و هتل ها، مرخصی گرفتن و … . قدم نهایی تعهد به ممکن کردن سفر است. برنامه‏ریزی قدم های رو به جلو و تبدیل کردن سفر به یک واقعیت. در این مدل مهم است که شاگرد نتیجه گیری نهایی را داشته باشد، منتور در فرآیند فکری او را راهنمایی می‏کند.

  • هدف (Goal)

در این مرحله هدف شاگرد به صورت هوشمند تعریف می شود. به طوری که کاملا مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دسترس، مرتبط و از نظر زمانی متناسب باشد. به طور مثال اگر شاگرد می خواهد کار خود را راه بیاندازد، باید از او سوال کرد که در چه مدتی چه محصول یا خدماتی را از چه طریقی ارائه خواهد داد و …

  • واقعیت (Reality)

بسیار ضروری است که از وضعیت فعلی شاگرد مطلع شوید، علم به شرایط موجود باعث شکل‏گیری انتخاب ها و موانع می شود و بدون آن تحقق هدف ممکن نیست. هنگام پرسش کردن سوالاتی بپرسید که مطمئن شوید شاگرد همه جوانب را در نظر گرفته باشد. مثلا: آیا این هدف با دیگر اهداف و مسئولیت ها تداخل دارد؟ یا آیا تا به حال قدمی در راستای هدفش برداشته است؟

  • انتخاب ها و موانع (Options & Obstacles)

این بخشی است که طوفان فکری شروع می شود و بیشترین کمک به شاگرد در این قسمت اتفاق می افتد چرا که شما اکثر انتخاب‏های ممکن و موانع احتمالی مسیر را می شناسید و با توجه به وضع موجود مسیرهای بهتر را ارزیابی می کنید.

در نظر داشته باشید که در این بخش نیز شاگرد بیشتر صحبت کرده و تصمیمات را می گیرد. منتور نباید تصمیمی را به او دیکته کند. فقط با پرسیدن سوالات درست، شرایط احتمالی را تصویر می کند.

  • حرکت به جلو (Way forward)

بعد از مشخص شدن وضعیت، انتخاب‏ها و موانع احتمالی میتوان جزئیات مسیر رسیدن به هدف را مشخص کرد. با شاگرد خود کار کنید تا قدم های در دسترس و ممکن را برای شروع حرکت به سمت هدف بردارد.

آخرین قدم، حیاتی ترین قسمت رابطه منتورینگ است. چرا که کمک منتور در انگیزه دادن، تشویق کردن و حمایت کردن از شاگرد مورد نیاز است. کمک به شاگرد برای باقی ماندن در مسیرش قسمت بزرگی از این معادله است و فعالیتی مستمر خواهد بود. مطمئن شوید تا برنامه ریزی زمانی برای جلسات، نظارت و صحبت در مورد پیشرفت به سمت هدف داشته باشید.

چرا باید برای داشتن یک منتور هزینه کنید

  • پیدا کردن یک منتور خوب و مجانی بسیار سخت است
  • منتورینگ با کیفیت، بهتر از منتورینگ مجانی است
  • منتور های خوب، شبکه ارتباطات خوبی دارند(medium.com)

با توجه به دلایل بالا، اگر اونقدر خوش شانس نیستید که منتور خوب و مجانی را پیدا کنید، با هزینه کردن یا جذب سرمایه از یکی از سرمایه گذاران جسور می توانید منتور خوب و با کیفیتی داشته باشید تا شما را تا هدفتان همراهی کند. مبلغ پرداختی / سهام واگذار شده شما، باعث جذب منتورهای باکیفیت / سرمایه هوشمند خواهد شد و این مبادله برد-برد خواهد بود.

در مطلب بعدی به توسعه شخصی در کسب و کار و مدل های منتورینگ سازمانی خواهیم پرداخت.

خوشحال می شویم نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *