بدون دسته

راهنمای جامع خود رهبری (هرآنچه نیاز است که درباره self-leadership یا خود رهبری بدانید)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه

در دنیای امروز با توجه به تغییر سبکی زندگی و رشد ویژگی‌های فردی، مفاهیم تازه­ای به وجود آمده است. از آن جایی که افراد معمولاً در درون سازمان‌­ها قرار می­گیرند، رشد فردی در‌نهایت می­تواند به رشد سازمانی منجر شود. خودرهبری یکی از این ویژگی­هاست که فرد و سازمان را در مسیر صحیح خود سوق می­د­هد. فرد برای عملکرد هوشمندانه‌‍­تر می­تواند مفاهیم اولیه‌ی خود رهبری را بیاموزد و در راستای تقویت آن قدم بردارد. خود رهبری و رهبری آگاهانه می­توانند حیات و سلامت یک سازمان را تضمین کنند. از سویی دیگر فرد هم می‌­تواند در بهبود عملکرد شخصی خود تلاش کند.

خود رهبری چیست؟

برای تعریف خود رهبری ابتدا باید به سراغ نظریه‌های مختلف سرزد. بسیاری از اندیشمندانی که در حوزه‌ی رشد فرد و رفتار سازمانی صاحب ­نظر هستند، خودرهبری را فرآیندی می­دانند که طی آن فرد به سطحی از رهبری و عملکرد هوشمندانه رسیده که می­تواند در ابتدا رفتار خود را کنترل نماید. سپس می­تواند آن را بهبود و توسعه ببخشد. خود رهبری را می­توان یکی از بهترین درجه های بلوغ در بزرگسالی هم دانست.

نظریه‌ی خود رهبری تنها به بهبود رفتارهای شخص محدود نمی­شود؛ بلکه اثربخشی وی را نیز بهبود می ­بخشد. در نهایت این فرد می­تواند با توجه به تغییر و تحول­هایی که در محیط بیرونی رخ می­دهد، انعطاف مناسبی از خود نشان دهد، خود را با محیط پیرامون وفق دهد و به این ترتیب در جهت رشد فردی و سازمانی قدم بردارد.

تاریخچه ی خودرهبری

در حدود قرن هجده و نوزده در رم، شخصی به­نام مارکوس اورلیوس، در کنار فلسفه ذن و شغل خود، به رهبری نیز علاقه ­مند بود. این فرد می­توانست کارهای مختلف را در کنار هم داشته باشد. از این رو مارکوس اورلیوس را می­توان یکی از 5 پادشاه برتر رم دانست. او سخنان و تمارین گرانبهایی داشت که می­تواند مسیر را برای رهبران و مدیران امروزی روشن کند. مارکوس اورلیوس به خاطر این استراتژی­ها معروف شده است و از او به ­عنوان اولین خود رهبر جهان یاد می­شود.

افراد دارای خود رهبری چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از بارزترین ویژگی­های افراد خود رهبر، خودآگاهی است. این افراد با خصوصیات و خلق ­وخوی خود آشنایی دارند و علاوه بر آن، از هوش هیجانی بالایی نیز برخوردارند. از این روی می­توانند رفتار و هیجانات خود را به خوبی کنترل نمایند و تصمیمات صحیحی بگیرند.

از دیگر ویژگی های افراد خودرهبر، خود تنظیمی است. این اشخاص، پیش از هر اقدامی به درستی فکر می­کنند و رفتار و عملکرد خود را تنظیم و کنترل می­نمایند. خود تنظیمی باعث می­شود که افراد خودرهبر قابل اعتماد باشند و با انعطاف ­پذیری و مدیریتی که دارند، از بروز اشتباهات بد جلوگیری کنند.

افراد خود رهبر انگیزه ی بالایی دارند. اصطلاحاً این افراد دارای نیروی محرکه­ای قوی و درونی هستند که با استفاده از آن می­توانند، زندگی فردی و سازمانی خود را به پیش ببرند. این افراد پیش از آن که بدانند، چه کاری قرار است انجام دهند و چگونه آن را انجام می­دهند، چرایی آن را می­دانند. دانستن دلیل برای انجام هر کار، بزرگ ترین عامل ادامه دادن و رسیدن به مقصد است. این افراد با مثبت ­نگری و روحیه ی تلاشگر خود نه تنها در زندگی فردی خود بهترین عملکرد را دارند، بلکه باعث می­شوند سازمان مربوطه نیز در مسیر رشد قرار داشته باشد.

افراد خودرهبر، یک سری ارزش­های اساسی و وجودی را برای خود تبین می­کنند. آن­ها در ابتدا این سوال را از خودشان می­پرسند که در زندگی چه چیزی برای آن­ها اهمیت دارد و ارزشمند است. تعیین ارزش­ها می­تواند در بخش­ها و حیطه های مختلفی صورت گیرد. در مرحله­ی بعد، این ارزش­ها را بررسی می­کنند تا بتوانند رفتار و عملکرد خود را در آن راستا بهبود بخشند. در نهایت به این سوال پاسخ می­دهند که چه چیزی برای آن­ها مهم و ارزشمند است تا آن را در دنیای پیرامون خود در نظر بگیرند و اعمال کنند؟ به این ترتیب تبیین ارزش­ها می­توانند روی عملکرد افراد تاثیر بگذارد.

برای خودرهبری چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

پیش از هر اقدامی برای خودرهبری، نیاز است آگاهی و شناخت دقیقی از خودتان داشته باشید. برای این کار نیاز است تا زمانی را صرف کنید و با ابعاد وجودی خود بیش­تر آشنا شوید. پس از آن نیاز است تا ویژگی­های افراد خودرهبر را مرور کنید و وضعیت فعلی خود را بر اساس آن بسنجید. برای خودرهبری باید به این نکته توجه کنید که این یک روند زمان­بر است. به ­همین دلیل مهم­ترین مسئله این است که به اندازه ی کافی صبور باشید و تا رسیدن به نتیجه ­ی مطلوب استمرار بورزید.

خودرهبری چه مزایایی دارد؟

خودرهبری می­تواند از شما فردی با قابلیت مدیریت بالا و موفق بسازد. این مسئله نه تنها در زندگی شخصی شما، بلکه در محیط کاری و شغلی نیز می­تواند شما را به پیش ببرد. خلاقیت و نوآوری از مهم­ترین فاکتورهایی است که هر فرد می­تواند با توجه به آن­ها عملکرد شغلی خود را ارتقا بخشد. خلاقیت و نوآوری که زاییده ی خودرهبری محسوب می­شوند، نقش حیاتی و موثری در محیط­های سازمانی و فعالیت­های مربوط به آن دارند.

فرد خودرهبر، دارای ارتباطات گسترده و مثبتی است. این فرد با طیف وسیعی از انسان­ها، خصوصاً در حیطه ی کاری خود در ارتباط است. این مسئله باعث می­شود تا در فعالیت­های تیمی و تصمیم های گروهی بتواند به خوبی عمل کند و نتیجه ی مطلوبی را کسب نماید.

فرد خودرهبر کاری را در میانه­­ آن رها نمی­کند و نتیجه­ی آن را حاصل تلاش و پشتکار خود می­داند. این در حالی است که بسیاری از افراد بر اساس شانس و پیش­آمدها جلو می­روند. افراد خودرهبر در کنار فعالیت گروهی، به تنهایی نیز نقش موثری در پیش­­برد اهداف سازمانی ایفا می­کنند که یکی از بارزترین مزایای این افراد است.

آمار و ارقام در ارتباط با خودرهبری چه می­گویند؟

در سال­های اخیر، با توجه پررنگ شدن نقش خودرهبری، تحقیقات زیادی پیرامون آن انجام گرفته است. یکی از نتایج این تحقیقات این است خانم­ها بیش­تر از آقایان تمایل دارند تا از مهارت­های فردی و خودرهبری بهره مند شوند و به سوی آن حرکت کنند. در حالی که 93٪ از مدیران احساس می­کنند که درمورد نحوه ی مربیگری و آموزش به کارکنان خود نیاز به آموزش دارند، مهم این است که هنگام مربیگری به زبان رهبری صحبت کنیم. فقط هنگامی که افراد بدانند مدیرشان در طول فرآیند همکاری، از چه مهارت ­هایی استفاده می­کند، قادر خواهند بود روند کار در مراحل چالش­ برانگیز را در جهت دستیابی به اهداف اصلی خود درک کنند.

83٪ سازمان­ها می­گویند؛ توسعه­ی رهبران در همه ­ی سطوح مهم است. چرا که رشد و نمو تمام جنبه ­های رهبری از سطح فردی آغاز می­شود. استفاده از افراد خودرهبر در سازمان­های مختلف، علاوه بر رشد و بازدهی آن سازمان، می­تواند شاخص نوآوری را تا میزان زیادی در این سازمان­ها افزایش دهد. این افراد نه ­تنها عملکرد خود را بهبود می­بخشند، بلکه تحقیقات نشان می­دهند که این افراد می­توانند روی عملکرد سایر افراد آن سازمان نیز تاثیرگذار بوده و در نهایت فعالیت سازمان را توسعه می‌بخشند.

اندیشمندان در ارتباط با خود رهبری و مدیریت چه می­گویند؟

از سال­های گذشته روی خودرهبری و مدیریت تمرکز و دقت زیادی شده است و اندیشمندان زیادی پیرامون آن سخنرانی نمودند. به عنوان مثال نیچه در ارتباط با اهمیت زندگی می­گوید: ” کسی که دلیل زندگی کردن را می­داند، تقریبا می­تواند از پس تمام چگونگی­های آن برآید.”

برای درک بهتر اهمیت تسلط بر خود لائو تی‎زو “Lao Tzu” می­گوید: “تسلط بر دیگران قدرت است اما تسلط بر خود قدرت واقعی است.”  

در مورد اهمیت خود رهبری Dwight D. Eisenhower این گونه بیان می­دارد: “خود رهبری هنر این است که شخص دیگری را به کاری بگمارید که می­خواهید انجام شود؛ به ­خاطر این که او می­خواهد آن را انجام دهد.”

اهمیت خودرهبری در کارآفرین­ها

خودرهبری در کارآفرین­ها با خودرهبری در کسب و کارهای دیگر متفاوت است. خودرهبری در فعالیت­های کارآفرینی، دارای جهت دهی استراتژیک است. این رهبران باید فرصت های به وجود آمده را کشف نمایند تا بتوانند منابع مناسبی را جمع آوری و کنترل کنند. از سویی دیگر، ساختار مدیریتی باید اهمیت بالایی داشته باشد. صاحب یک کسب وکار مدیریتی در صورت به پایان رسیدن فعالیت این سازمان کارآفرینی، ممکن است بیش­تر سرمایه و زندگی خود را از دست بدهد. خود رهبری در کارآفرین­ها ممکن است ریسک و استرس بالاتری داشته باشد. از این رو بیش از پیش نیاز است تا به چارچوب­ها و فاکتورهای رهبری صحیح در این حوزه، توجه شود.

5 مورد از خصوصیات افراد خودرهبر:

  1. منظم: افراد خودرهبر با نظمی که دارند، کارها را در زمان و موقعیت­های درست انجام می­دهند.
  2. با اعتماد به ­نفس: خودرهبرها اعتماد به ­نفس بالایی دارند و در جایگاه درست، از توانایی­های خود استفاده می کنند.
  3. خودآگاه: خودآگاهی از مهم­ترین فاکتورهای خودرهبری است. چرا که تمام عملکردهای شما از روی شناخت دقیق از خود بروز پیدا می­کند.
  4. دارای مدیریت زمان: افراد خودرهبر زمان خود را به خوبی کنترل می­کنند و دچار کمبود وقت و بازدهی نامناسب نمی­شوند.
  5. همراه و یاری­رسان: خودرهبرها نه ­تنها در مسیر درست خود حرکت می­کنند، بلکه به دیگران نیز کمک می­کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

سخن آخر

خودرهبری یکی از اصول مهم و کلیدی در رشد شخصیتی فرد و عملکرد او در فعالیت­های شغلی و سازمانی است. افراد خودرهبر با خودآگاهی و خود تنظیمی که دارند، می­توانند در مسیر رو به جلو حرکت نمایند و با خلاقیت و نوآوری از موانع موجود گذر کنند. برای تمرین خود رهبری می­توانید در اولین قدم با خصوصیات و خلق­وخوی خود بیش­­تر آشنا شوید و با سنجش آن، در مسیر درست گام بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *