بدون دسته

ارزش‌های سازمانی، نردبان صعود و راز ماندگاری

مقالات زیادی درباره رازهای ایجاد یک کسب و کار موفق و هدفمند نوشته شده است: از اهمیت زمان‌بندی مناسب تا پیدا کردن ایده ناب و جذاب. اما برای حفظ موفقیت کسب شده و ماندن در مسیر پر پیچ و خم و
مه‌آلود صنعت، نیاز به چراغ راه و راهنمایی مطمئن داریم که بتوانیم از موانع پیش رو با موفقیت عبور کنیم. درست حدس زدید؛ از ارزش های سازمانی یعنی تنها راه استمرار موفقیت و ایجاد وفاداری در مشتریان و کارمندان، صحبت می کنیم.

ارزش‌های سازمانی، هدایت‌گر رفتار و اندیشه کارمندان و مدیران سازمان و استارتاپ‌ها است و مبنای همه تصمیم‌گیری‌ها و راهنمایی برای قضاوت هاست. کارمندانی که با ارزش‌های سازمان و مجموعه استارتاپی خود همسو هستند، در زمان‌های بحرانی، کمتر اشتباه می کنند. به طور مثال مدیرعامل شرکت زیراکس معتقد است که کار کردن در راستای ارزش‌هایی همچون کسب رضایت مشتری و ارج نهادن به کارکنان سبب هدایت سازمان و استارتاپ در جهت درستی شده است و باید کمک کرد که از ورشکستگی نجات یابند.

درخشش در محیط خارج از سازمان و محیط استارتاپی

به اشتراک‌گذاری ارزش‌های اصلی سازمان با مشتریان نیز به آن ها کمک می کند تا هدف محصول را بهتر درک کنند و در نتیجه اشتیاق و وفاداری آن ها به محصول بیشتر شود. مانند زمانی که افراد، محصول گران‌تر اما دوستدار محیط زیست را به همتای ارزان تر آن ترجیح می دهند.

استارت‌آپ ها می‌بایست ارزش‌های خود را با توجه به اهداف شرکت‌شان تعریف کنند. در اینجا لیستی از
۵ ارزش اصلی که در شرکت‌های موفق مشترک است، آورده ایم.

1.      خدمات عالی به مشتریان

شنیده‌ایم که «حق همواره با مشتری است». در کسب و کارهای موفق، رضایت مشتری به مرکز همه فعالیت‌های سازمان و استارتاپ تبدیل شده است. ایجاد ارزش مداوم و پایدار، باعث افزایش رضایت مشتری می شود و هیچ استراتژی بازاریابی قوی تر از این وجود ندارد که مشتریان راضی شما، معرف کسب و کارتان باشند.

2.      نیکخواهی برای جامعه

اکثر کسب و کارهای موفق، به اهمیت مفید بودن برای جامعه پی برده اند. رویکرد نیکخواهانه نه تنها سبب می شود تا کارمندان با افتخار برای شما کار کنند، بلکه اعتماد مشتریانی که ارزش های یکسانی با شما دارند، را نیز  جلب می کند. آنها زمانی که پول خود را برای محصول یا کسب و کاری اصیل خرج می کنند، احساس رضایت بیشتری می کنند.

  •  ایجاد حس مالکیت در سازمان و استارتاپ

در بیشتر استارتاپ‌ها سطوح مدیریتی کمی وجود دارد و این سیستم خطی کمک می کند که هر یک از کارمندان، سازمان و مشتریانش را همچون سازمان و مشتریان خودشان ببینند و درصدد حل مسائل برآیند.
حس مالکیت، علاوه بر تسهیل تصمیم‌گیری و اجرای امور، هر یک از کارمندان و اعضای تیم را تشویق می کند که بهترین کارایی خود را ارائه دهند.

  • مسئول و پاسخگو بودن

کل مجموعه شرکت، در قبال فعالیت ها، محصولات، تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده، پاسخگو بوده و احساس مسئولیت می کنند.

5.      نوآوری سیستماتیک

 نوآوری تنها در تولید محصول جدید خلاصه نمی شود. با تغییرات سریع تکنولو‌‌ژي، نوآوری در باز تعریف محصولات قبلی به منظور هم راستا کردن آنها با سبک جدید در نحوه مصرف، خرید و رفتار مصرف کننده، ضرورت دارد.

چگونه به ارزش‌های اصلی خود پی ببرید؟

پاسخ به پرسش ‌های زیر می تواند شما را در کشف ارزش‌هایتان یاری دهند:

  • چشم انداز من از جهان چیست؟
  • من می خواهم به چه کسی کمک کنم؟ و چگونه این کار را انجام خواهم داد؟
  • محصول و یا سرویس من چگونه زندگی مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • چه رویکردی سبب در دسترس قرار گرفتن محصول و خدمت من و کسب مشتری خواهد بود؟

فراموش نکنید که ارزش‌های اصلی سازمان و مجموعه‌های استارتاپی، بر خلاف استراتژی ها و عملکرد که می‌بایستی نسبت به شرایط جدید تغییر کنند، همواره ثابت می مانند. ارزش های اصلی مشخص شده را در سراسر سازمان گسترش دهید، با آن ها زندگی کنید و با مشتریانتان به اشتراک بگذارید.

چه ارزش هایی برای شما بیشتر الهام بخش هستند؟

هر کارآفرین و صاحب ایده و کسب و کار استارتاپی باید برای ارزش های خود و مجموعه شان باید به این سوال اساسی پاسخی روشن بدهد تا در طول مسیر کسب و کاری بتواند با موفقیت پیش برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *