بدون دسته

اهمیت مدیریت محصول (Product Management) در استارتاپ ها

به ادعای بسیاری از متخصصان و کارآفرینان، مدیریت محصول مهمترین بخش یک استارتاپ است. اصطلاح “محصول” هم به معنای محصولات تولیدی و هم ارائه خدمات است. بخش های دیگر سازمان مانند بازاریابی و فروش، مهندسی یا امور مالی نیز مهم هستند، اما بدون تیم توسعه که محصولی عالی و بدون اشکال ارائه دهد که مشتریان مایل به خرید و استفاده از آن باشند، استارتاپ موفقیت چشم گیری نخواهد داشت. با این حال داشتن استراتژی محصول مناسب و توسعه یک محصول موفق ساده نیست؛ زیرا قوانین داروین بر دنیای کسب و کار حاکم است و اکثر استارتاپ ‌هایی که محصول ارائه می کنند برای بقا تلاش می کنند.

با هم نگاهی به برخی از چالش های پیش روی یک سازمان در زمینه مدیریت محصول می اندازیم:

  • مشتریان نمی توانند به راحتی خواسته شان را بیان کنند.
  • سرعت تغییرات در عرصه تکنولوژی بسیار بالاست.
  • رقابت سنگین و جهانی است.
  • مرزهای صنعت در حال تغییر است.
  • رقبای خارجی با محصولاتی عالی، چشم به بازارهای شما دارند.
  • قیمت گذاری محصول، به ویژه با توجه به رقابت جهانی، چالش برانگیزتر از همیشه است.
  • فهمیدن اینکه چگونه بتوانید بین رقبا رتبه اول یا دوم را کسب کنید، سخت تر از همیشه است.
  • به دست آوردن حداکثر بازگشت سرمایه از منابع مالی موجود سازمان و سایر منابع دشوار است.

اینجا فقط اشاره ای گذرا به این چالش ها کردیم. اما ارائه راه حل هایی که بتواند همه این گره ها را باز کند، دغدغه همیشگی مدیران محصول است.

مدیران محصولی که بتوانند نارضایتی مشتریان و نیازشان را درک کرده، برای آن راه حل پیدا کنند و محصولاتی موفق را پیشنهاد دهند، برای سازمان حکم طلا دارند.

چگونه فرآیندها و شیوه های مدیریت محصول باعث رشد استارتاپ می شود؟

شیوه های مدیریت محصول شکست یا موفقیت استارتاپ را تعیین می کند. برخی از عوامل موثر بر کسب و کارها از منظر فرهنگ محصول یا مدیریت محصول عبارتند از:

  • تخصیص منابع: اکثر شرکت ها دارای منابع محدود و مجموعه ای نامحدود از فرصت ها برای به کارگیری این منابع هستند. مدیریت محصول می تواند استراتژی تخصیص بهینه منابع را تعیین کند و به شرکت کمک کند تا بیشترین سود را به دست آورد.
  • همسویی با الزامات بازار: گاهی کسب و کارهای موفق نیز به اشتباه فکر می کنند که مسیر رشد را
    می توانند به سهولت ادامه دهند؛ در حالی که با غفلتی کوچک ممکن است از مسیر موفقیت خارج شوند. تاریخ کسب و کارها مملو از مثال هایی است که در آن افرادی به اشتباه برای مدت طولانی به یک استراتژی قدیمی پایبند بوده اند. نوکیا و بلک بری دو نمونه از رهبران بازار در صنعت موبایل هستند که نتوانستند با رشد و تغییرات تکنولوژی همراه شوند. یک تیم مدیریت محصول با کیفیت بالا به شما کمک می کند که استراتژی سازمانتان را بر اساس واقعیت های بازار تعیین کنید و نه صرفا با آرزوها و رویاهای خود.
  • تحویل محصولات فوق ‌العاده: شیوه ‌های خوب مدیریت محصول به شرکتی که استراتژی تخصیص منابع و استراتژی بازار مناسبی دارد کمک می کند تا محصولات عالی تولید و ارائه دهد. منظور از تحویل، آماده کردن مستندات مشخصات محصول، هدایت تیم های بازاریابی و هماهنگی با کانال های توزیع است.
  • استراتژی فعال سازی فروش: یکی از جنبه های مهم استراتژی محصول کمک به تیم فروش برای رسیدن به حداکثر فروش ممکن است. استراتژی فعال سازی فروش یعنی از اینکه تیم فروش از دانش عمیق محصول، ابزارها و محتوا برای موفقیت برخوردار است مطمئن باشیم. منظور از محتوا و ابزارها راهنماهای محصول، مقالات، ویدئوها، لیست ویژگی ها، مقایسه محصولات با محصولات رقبا، یا هر اطلاعات دیگری است که به تیم فروش کمک می کند تا مشتریان بالقوه بیشتری را شناسایی کند و معاملات بیشتری را نهایی کنند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *