استارتاپ

منتورینگ در اکوسیستم استارتاپی ۱

منتورینگ در اکوسیستم استارتاپی برای ایجاد و توسعه یک استارتاپ موفق امری حیاتی تلقی می شود. همانطور که داشتن یک محصول/خدمت عالی برای حل یک صورت مساله مهم و داشتن کشش خوب در بازار برای یک استارتاپِ موفق کلیدی است، داشتن یک منتور عالی کمک شایانی در مسیر رشد و توسعه استارتاپ است. اما منتور خوب و مناسب تیم استارتاپی خود را چگونه پیدا کنیم. پیش از ارائه پاسخ به این سوال خوب است برخی مفاهیم را با هم مرور کنیم.

منتورینگ1

یک تعریف ساده و وسیع از مرشد(منتور) “یک مشاور باتجربه و قابل اعتماد” است. سایت دیکشنری کسب و کار2، منتورینگ را اینگونه تعریف می کند: “سیستم آموزش به گونه ای که یک ارشد یا فرد باتجربه‏تر(منتور) بعنوان یک مشاور یا راهنما برای فرد تازه کار یا کارآموز منصوب شده باشد.” منتور مسئول حمایت کردن و بازخورد دادن به فرد تحت نظرش است.

توضیح: اگرچه اغلب سازمان‏ها برنامه‏های منتورینگ داخل سازمانی ارائه می‏دهند، این مورد نیز رایج است که افراد با منتورهایی از خارج سازمان کار کنند.

چه زمانی از منتور استفاده کنیم

  1. تشویق متخصصان با استعداد/کارآفرینان به تمرکز بر توسعه شغلی/کسب و کار و زندگی شان
  2. روحیه دادن به افراد تا موارد ممکن در مسیر شغلی/کسب و کار و زندگی را ببینند.
  3. بهبود توسعه رهبری متخصصان/کارآفرینان
  4. انتقال دانش از یک متخصص ارشد به نیروهای تازه/کارآفرینان جوان
  5. گسترش روابط بین فرهنگی درون سازمان
  6. استفاده از فرآیند منتورینگ در نقش برنامه جایگزینی افراد

اهداف رابطه منتورینگ

در هر رابطه منتور و شاگرد، خروجی‏های مختلفی حاصل می‏شود. برخی از رایج‏ترین اهداف شامل موارد زیر می‏شوند:

  • درک محرمیت و رازداری
  • توافق بر صداقت
  • تجربه گوش کردن و یاد گرفتن
  • تعهد به همکاری
  • فرصت رهبری با مثال
  • ذهنی باز و منعطف

چگونه یک منتور (پیدا کنیم/ شویم)

شاید سازمان یا سرمایه‏گذار شما برنامه منتورینگ داشته باشد. اگر چنین برنامه ای وجود نداشت روش‏های زیر برای اتصال و ایجاد یک رابطه منتورینگ مناسب هستند:

  • اتصال به شبکه مجازی (لینکدین و …)
  • شرکت در رویداد(شبکه) های تخصصی
  • عضویت در انجمن ها
  • استخدام یک مشاور {4}

مشخصات یک منتور خوب

  1. اشتیاق برای اشتراک گذاری مهارت ها، دانش و تخصص

یک منتور خوب مشتاق به آموزش و انتقال دانش خود است و جایگاه فعلی شاگردش را قبول می‏کند و همیشه به یاد دارد که نقطه شروع به چه صورت است. منتور خوب این رابطه را ساده نمی‏گیرد و می داند که منتورینگ خوب ملزم به زمان، تعهد و اشتیاق مستمر به دادن اطلاعات و حمایت کردن است.

  1. داشتن نگرشی مثبت و رفتار کردن بعنوان الگویی مثبت

نشان دادن نگرش فردی مورد نیاز برای موفقیت و نشان دادن عملکرد لازم برای ایجاد کارایی و نزدیک شدن به هدف، جزو اصولی است که باید در رفتار منتور مشهود باشد.

  1. علاقه شخصی به رابطه منتورینگ

یک منتور خوب باید علاوه بر دانش، علاقه و نگرش مثبت یک آموزگار، مهارت‏های ارتباطی عالی نیز داشته باشد و برای موفقیت شاگردش سرمایه‏گذاری کند و متعهد باشد.

  1. نشان دادن اشتیاق در زمینه تخصصی

فردی که در کار خودش اشتیاق نداشته باشد نمی تواند منتور خوبی باشد. اشتیاق باعث جذب می‏شود و کارمندان جدید علاقه‏مند می‏شوند تا این حس خوب را تجربه کنند.

  1. ارزش گذاشتن به یادگیری و رشد

منتورها در موقعیتی هستند که باید رشد و تغییرات زمینه تخصصی‏شان را رصد کنند و علاقه‏مند به یادگیری مباحث به روز شده و جدید آن حوزه باشند. یک منتور خوب مقالات جدید را می خواند و مشتاق به تدوین و انتشار دانش خود است. همچنین در کلاس‏ها، کارگاه‏ها و کنفرانس‏های علمی-آموزشی شرکت می‏کند. یک منتور خوب به رشد درست شاگردش متعهد است.

  1. ارائه راهنمایی و بازخورد سازنده

یکی از کلیدی ترین وظایف منتور راهنمایی و بازخورد دادن به شاگرد است. در این زمان است که شاگرد به نقاط قوت و ضعفش پی می‏برد و از آن ها در مسیر موفقیت استفاده می کند.

  1. مورد احترام بودن توسط دیگران

شاگردان معمولا به منتور خود نگاه می‏کنند و خود را در آینده در نقش منتور تصور می‏کنند. شاگرد می‏خواهد دنبال‏روی فردی باشد که مورد احترام همکاران ،خبرگان و دیگر افراد یک حوزه یا صنعت باشد.

  1. تعریف و دستیابی به اهداف فردی و حرفه ای

یک منتور خوب به طور مستمر مثال‏های خوبی از تاثیر عاداتش در اهداف فردی و حرفه‏ای می‏زند تا موفقیت کلی را نشان دهد.

  1. ارزش گذاشتن به نظرات و ابتکارات دیگران
  2. ایجاد انگیزه برای دیگران با دادن مثال های خوب{5}

چگونه یک منتور مناسب را تشخیص دهیم؟

سوالات زیر را از خود بپرسید و ببینید فردی در زندگی تان وجود دارد که پاسخ اکثر سوالات راجع به او “بله” باشد. اگر چنین فردی را یافتید، احتمال پیدا کردن منتور مورد نظر شما بسیار است.

  • آیا مشخص است که تجربه ای واقعی در مسیری مشابه به مسیر شما دارد؟(یا مسیری که به آن علاقه دارید)
  • آیا بنظر می‏رسد که علاقمند به سرمایه‏گذاری در موفقیت دیگری است و از همکاری در این راه لذت می‏برد؟
  • آیا در دریافت یا ارائه بازخورد خوب عمل می‏کند؟
  • آیا بصورت صادقانه و با احترام صحبت می‏کند ؟
  • آیا برای رشد و توسعه خود سرمایه‏گذاری می‏کند ؟
  • آیا ارزش سرمایه‏گذاری در رشد و توسعه به صورت کلی را می‏بیند ؟
  • آیا شما این فرد را داخل و خارج از محل کار دوست دارید و قابل احترام است ؟
  • آیا او توسط دیگران نیز دوست داشته می‏شود؟
  • آیا خود او هم منتور دارد؟(اگر داشته باشد نشانه‏ای است از درک ارزش واقعی رابطه منتورینگ است)

با اینکه داشتن منتور بسیار عالی است اما به چند نکته توجه کنید. در مرحله پیدا کردن منتور نباید عجله کنید و فشار بیاورید تا همه چی درست اتفاق بیوفتد. بهترین روش فعالیت مستمر در جامعه و ساختن روابط با مردم و یاد گرفتن از آنها است.

همچنین به یاد داشته باشید که داشتن منتور به معنی تبدیل شدن به آن شخص نیست. شما مشتاق داشتن مهارت و دانش آنها خواهید بود اما بدانید که هر فرد تعریف مشخصی از موفقیت دارد و ممکن است برای شما کاملا متفاوت از منتورتان باشد. به راهنمایی و تشویق آنها تکیه کنید اما اطمینان حاصل کنید که کاری را دنبال کنید که حس درستی به شما دهد.{6}

در مطلب بعدی به مهارتهای مورد نیاز منتورینگ و چکونگی ایجاد یک رابطه منتورینگ خوب و سازنده خواهیم پرداخت.

خوشحال می شویم نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

1 Mentoring

2 BusinessDictionary

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *