بدون دسته

گزارشی از پنل “انتقال تجربه سرمایه گذاری جسورانه و آینده اکوسیستم نوآوری از نگاه سرمایه گذاران خطرپذیر”

پنل “انتقال تجربه سرمایه گذاری جسورانه و آینده اکوسیستم نوآوری از نگاه سرمایه گذاران خطرپذیر” با شرکت مدیران کسب‌وکارهای برجسته اکوسیستم نوآوری ایران در روزدوشنبه 28/04/1400 در خانه کارمان پاسداران به صورت حضوری و از طریق شبکه­ های آپارات، لحظه ­نگار و اینستاگرام کارایا به صورت زنده برای علاقمندان حوزه کسب­ وکار نوآورانه برگزار شد.

محور سخنان میهمانان این پنل متمرکز بر مساله‌ کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارهای خرد و کلان و استارت آپ ها در تمامی حوزه­ ها، تفاوت این همه گیری با سیر بحران های تاریخی و بررسی معیارهای سرمایه ­گذاری فرشته و خطرپذیر و تفاوت های آن ها بود.  در این گزارش به طور اجمالی به پاسخ‌ های میهمانان گرامی به پرسش ها و دغدغه های این روزها در حوزه سرمایه گذاری جسورانه و کار آفرینی می‌پردازیم.

  • آقای رضا روحی در مقایسه پاندمی کرونا با دیگر بحران‌های تاریخ، بر این باور است که بحران‌ها از سر گذرانده می‌شوند. تغییرات در جامعه همواره جهشی بوده و خواهد بود. در حوزه کارآفرینی، در شرایط نرمال اتفاق مهمی رخ نخواهد داد و این ما هستیم که باید اتفاقات را در شرایط غیرنرمال رقم بزنیم و از چالش­ها فرصت بسازیم. توصیه ایشان به کارآفرینان، حرکت به سوی رقم زدن اتفاقات خاص در شرایط غیرنرمال، شناخت و تحلیل اتفاقات غیرنرمال جامعه و استفاده از فرصت‌های ایجاد شده است. آقای روحی مهم ترین معیارهای موفقیت کسب ‌و کار خود را در بحران پس از جنگ؛ کار تیمی و پشتکار با چاشنی شانس عنوان کرد. “متفاوت فکر کنید و بر حوزه‏ای که تحت کنترل شماست، تمرکز کنید!”
  • آقای شهرام شکوری نوآوری کسب ‌و کار خود را ” کشف نیاز پنهان مشتری در یک بازار موجود شناخته شده” عنوان کرد. تجربه کافی در کنار دانش و تخصص به روز، ارائه محصولی نو (نرم افزار هلو در یک بازار SME) در زمان مناسب منجر به این شد که به نیاز پنهان مشتری به درستی پاسخ داده شود. توصیه ایشان به کارآفرینان، شناخت و انتخاب منتور درست در مسیر حرفه‌ ای کسب ‌و کارشان است، انتخاب فردی با تجربه و هدایت گر که صرفا مدیریت فرآیند های فکری را بر عهده خواهد گرفت. حضور منتور به معنای اصیل آن مکملی اثربخش در داستان موفقیت یک کسب ‌و کار نوآور است.

وی در ادامه افزود: در شرایط عدم قطعیت طبیعتا باید نوآورتر بود و بحران کرونا نیز همچون بحران‌ های دیگر، آغاز مشکلات و چالش‏های جدید بوده است. با اشاره به ورود به تحول انقلاب صنعتی چهارم، ورود مفاهیم رمز ارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی و تکنولوژی های پیشرفته تحولی عظیم را رقم خواهد زد. با توجه به اینکه سرعت تغییرات در این بحران نسبت به دوره‌ های قبل بیشتر بوده و همچنان بیشتر خواهد شد حرکت بر اساس روند های تکنولوژی و تاب آوری تکنولوژی و فرصت‌ یابی ‌های سریع و خلاقانه، شرط کلیدی رشد در دوران بحران کرونا می ‌باشد.

  • آقای علیرضا کلاهی با اشاره به ضعف اساسی مدیریت در سازمان‌های بزرگ ایرانی، رشد سرآوا را به عنوان یک مجموعه موفق و شاخص اکوسیستم نوآوری، مدیون حضور مدیران خارجی با سابقه و متخصص به عنوان یکی از عوامل کلیدی تلقی می ‌کند. ایشان چشم ‌انداز صنعت سرمایه‌ گذاری خطر پذیر را در گرو ارتباطات بین ‌المللی و ورود پیشگامان تجارت الکترونیک به فرآیند عرضه عمومی در بازار سهام عنوان کرد.
  • آقای ژوبین علاقبند معتقد است که صاحبان ایده ‌های نوآورانه باید در مدیریت رگولاتوری ‌ها فعال و اهل “تعامل” باشند و در درک مساله اصلی و پاسخ درست به چالش‌های حقوقی، در انتقال مفهوم فلسفه وجودی ارزش ایجاد شده، سخت کوش باشند. ایشان این ذهنیت را با ارائه تجربه‌ی عملی در استارتاپ اسنپ تشریح کردند.

در ادامه پنل پرسش خانم مریم نجفی مدیرعامل صندوق سرمایه‌ گذاری جسورانه نیک ونچرز، در خصوص تفاوت معیارهای ارزیابی یک سرمایه‌گذار فرشته (Angel investor) در مقابل سرمایه‌ گذار خطرپذیر (Venture capitalفرهنگ سرمایه‌ گذاری فرشته در ایران و تحلیل روند رشد آن ها از موضوعاتی بود که میهمانان برنامه به آن پاسخ دادند.

  • آقای کلاهی با اشاره به رویکردها و نگرش‌های سنتی و مسائل کلان اقتصادی ایران، عنوان کرد که بدون شک هرم سرمایه‌گذاری از این شرایط تاثیر خواهد گرفت و ریسک بالاتری را برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد. متعاقبا روند رشد
    سرمایه ‌گذار های فرشته هم کند خواهد بود.
  • آقای روحی سرمایه‌گذار فرشته را فردی کارآفرین می‌ داند که توانسته است از طریق کارآفرینی ایجاد ثروت کند و علاقه‌مند باشد که تجربیاتش را به نسل بعد انتقال دهد. مفهومی متفاوت با مجموعه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، چرا که در مرحله‌ای از رشد استارتاپ همراه خواهد شد که بایستی درک درست و عمیقی از شرایط موسسان آن داشته باشد. در واقع درصد کوچکی از کارآفرینانی که در جامعه ایجاد ثروت کرده‌اند، سرمایه‌گذار فرشته هستند.
  • آقای کلاهی، تصمیمات سرمایه‌گذار فرشته را بیشتر حسی و شهودی و در مقابل، تصمیمات سرمایه‌گذاران خطرپذیر را سیستماتیک‏تر و منطقی‏تر برشمرد.
  • نقطه مشترک صحبت های میهمانان پنل درکلمه کلیدی “تعامل” خلاصه می‌ شود:
  • تعامل با مخاطبان در راستای کشف نیازهای پنهان آن ها
  • تعامل با تهدید ها و یا قوانین بر سر راه ایده‌ های نوآورانه
  • تعامل با سازمان‌ های دولتی در همراهی در وضع قوانین منطقی
  • تعامل با سرمایه‌ گذار های ریزبین و دقیق  
  • تعامل سازنده با صاحبان ایده ‌های ارزش ‌آفرین در مسیر توسعه اکوسیستم نوآوری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *