بدون دسته

خود رهبری اندیشه ای متفاوت برای سازمان ها و افراد پیشرو

شما هم حتما با کسانی ملاقات کرده‌ اید که فرمان ماشین زندگیشان در دستان خودشان است و می ‌دانند در کدام جاده و به کدامین سو می‌ رانند. افرادی که تکلیفشان با خودشان روشن است؛ سبک زندگی خود را دارند؛ می‌ دانند از زندگی چه می‌ خواهند؛ خود و خصوصیاتشان را پذیرفته ‌اند و با هر نظر یا بازخوردی از اطرافیان، مشوش نمی ‌شوند و درصدد تغییر رفتار های خود برنمی ‌آیند. این افراد قابلیت تاثیرگذاری بالایی بر محیط پیرامون خود دارند. این افراد مهارتی دارند که دانشمندان علم روانشناسی و مدیریت به آن مهارت خود رهبری (self-leadership) می ‌گویند. خود رهبری کمک می ‌کند خود و اهدافمان را بهتر بشناسیم و آگاهانه در راستای آن حرکت کنیم. این مهارت دقیقا به ما می‌ گوید: چه کاری را چرا و چگونه انجام می‌‌ دهیم؟ به عبارت دیگر خود رهبری توانایی ما را برای تغییر و بهبود افکار و رفتارمان در رسیدن به اهداف کوتاه و بلندمدت، افزایش می‌ دهد. این توانمندی کمک می ‌کند تا بتوانیم فارغ از هر مقام و منصبی، در هر جمعی تاثیرگذار بوده و دیگران را هدایت و راهنمایی کنیم. ویژگی خود رهبری برای تیم‌ های نوپای کارآفرین و استارت‌آپ‌ها بسیار مهم و کلیدی است زیرا اگر شما نتوانید خود و شرایط پیرامونتان را مدیریت کنید، در مدیریت کلان‌تر که همان هدایت و رهبری تیم است موفقیت چشمگیری نخواهید داشت.

ده ویژگی که در خود رهبری نمی ­دانستیم!

  • کنجکاوی (Curiosity)

کنجکاوی یعنی تلاش کنیم تا بدون تعصب، خود واقعی ‌مان را ببینیم. بسیاری از ما به خاطر فرهنگ، رسوم و طرز تفکر تحمیل‌شده، شناخت درستی از خود نداریم. کنجکاوی کمک می‌ کند تا عینک تیره را از چشمانمان برداریم و با نگاهی متفاوت و تازه به اطراف بنگریم.

  • روراست بودن با خود (Self-honesty)

ما همیشه از صداقت و روراست بودن با دیگران شنیده ‌ایم. اما با خودمان صادقانه رفتار نمی ‌کنیم. خوب است بدانیم برای تبدیل شدن به یک رهبر موفق و کارآمد در فضای کارآفرینی باید ابتدا با خودمان روراست باشیم و ضعف­های خود را در کنار نقاط قوت خود ببینیم و برای اصلاح آن­ها اقدام کنیم.

  • مسئولیت‌پذیری (Accountability)

بیاموزیم در برابر احساسات، افکار و رفتارهایمان پاسخگو باشیم. زیرا مسئولیت­ پذیری نشانه بلوغ یک فرد است و رشد و بالندگی را به همراه دارد.

  • انضباط شخصی (Self-Discipline)

ما برای مدیریت ذهن و احساسات خود نیازمند نظم در همه ابعاد زندگی­مان هستیم.

  • فروتنی (Humility)

آگاهی از اینکه خیلی از مسائل و شرایط تحت کنترل ما نیست، کمک می­ کند تا از تلاش­ بیهوده برای تحت کنترل در آوردن همه چیز دست برداریم و به آرامش درونی برسیم. با این راهکار به رشد هوش عاطفی خود کمک کرده­ ایم و به نقطه ­ای می­ رسیم که ندانستن همه جواب­ها چیز بدی نیست و فروتنانه به سمت کسب علم و آگاهی و مشورت با افراد قدم برمی­ داریم.

  • شجاعت (Courage)

همه ما از کودکی آموخته‌ ایم که «خوب باشیم»؛ اما رفتار، افکار و احساسات ما از آنچه برای ما به عنوان خوب بودن تعریف شده بسیار فاصله دارد. ما برای روبرو شدن با بُعد تاریک خودمان و آگاهی از محدودیت‌ هایمان نیاز داریم شجاع باشیم.

  • شفقت با خود (Self-Compassion)

مهربانی با خود برای رشد و پیشرفت بلندمدت و سالم الزامی است. اکثر ما در مواجهه با ضعف‌ هایمان دست به انتقاد از خود می ‌زنیم و همین انتقاد، فرآیند تغییر (اصلاح) را دشوار می‌ کند. اما زمانی‌ که سختگیری را کنار گذاشته و نگاه مهربانانه به خود داشته باشیم، می ‌توانیم با پذیرش کاستی ‌هایمان خود را بهتر بشناسیم.

  • جرأت‌ورزی (Assertiveness)

جرأت ‌ورزی حد واسط بین پرخاشگری و انفعال است. ما به طور ناخودآگاه یا با دیگران ظالمانه رفتار می ­کنیم یا همانند فردی ضعیف و منفعل در برابر پرخاشگری‌های دیگران به تماشا می ­ایستیم. خود رهبری هیچ یک از این رفتار‌ها را تایید نمی ‌کند. جرأت‌ورزی کمک می ‌کند بدون قرار گرفتن در دو سر طیف از حق خود دفاع کنیم.

  • تمایل (Willingness)

لازمه دستیابی به رشد و آگاهی تقویت روحیه تمایل به شنیدن نظرات و انتقادات سازنده دیگران و پذیرش آن­ است.

  • اعتقاد درونی (Inner faith)

در خود رهبری می آموزیم قدرت امری درونی است تا اینکه دیگران و یا محیط آن را به ما القا کنند. برای رسیدن به قدرت سالم باید به خودباوری برسیم تا در مسیری که هدف­گذاری کرده­ایم به درستی و با اعتماد کامل گام برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *