بدون دسته

آشنایی با بهترین مدل های درآمدی (Revenue Model) برای استارتاپ ها

مدل درآمدی چیست؟

مدل درآمدی بخش مهمی از مدل کسب و کار (Business Model) است که نشان می دهد چگونه یک استارتاپ از فعالیت های تجاری خود درآمد کسب می کند و چگونه هزینه های خود را پرداخت می کند. این مدل یکی از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای اندازه گیری سوددهی، استراتژی قیمت گذاری و فروش محصولات و خدمات یک کسب و کار است. بدون مشخص کردن مدل درآمد، استارتاپ ها ممکن است اقدام به صرف هزینه هایی کنند که آیندۀ کسب و کار آن ها را به خطر بیاندازد.

بهترین مدل های درآمد در سال 2021 چیست؟

این مدل های درآمد برای هر کسب و کاری از استارتاپ تا یک شرکت بزرگ مفید هستند.

1. مدل مشارکتی یا همکاری در فروش ( Affiliate)

این یک مدل درآمد ساده و بر اساس کمیسیون است. شما باید محصولات فروشندگان دیگر را برای مشتریان خود تبلیغ کنید و اگر آن ها محصول را از طریق شما خریداری کنند، درآمد کسب خواهید کرد. در این مدل، درآمد شما به تعداد مخاطبین و مشتریان شما و میزان خرید آن ها وابسته است. اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما لینک ها را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می گذارند تا به شما در جذب مشتریان جدید کمک کند.

2.  مدل مبتنی بر تبلیغات (Ad-Based)

این مدل درآمد اغلب توسط شرکت های رسانه ای مانند روزنامه ها، موتورهای جستجو و سایت های رسانه های اجتماعی با زیرساختی شامل محتوا در کنار تبلیغات، انتخاب می شود. درآمد از طریق اجرای تبلیغات بر اساس معیارهای مختلف از جمله اندازه فضای تبلیغات یا تعداد کلیک ایجاد می شود. این مدل زمانی بهترین کارایی را دارد که علاوه بر تولید محتوای جذاب، جامعه مخاطبین زیادی داشته باشید.

3. مدل درآمد فروش – مستقیم، غیرمستقیم و مبتنی بر وب (Sales)

این مدل برای استارتاپ ها مرسوم تر است که مشتریان محصولات یا خدمات استارتاپ شما را از راه‌های زیر خریداری می کنند:

فروش مستقیم: مصرف کننده، محصولات یا خدمات شما را مستقیما از خودتان تهیه می کند.

فروش غیرمستقیم: فروشندگان محصولات یا خدمات شما را می فروشند.

فروش اینترنتی: مصرف کننده با مراجعه به وب سایت شما، محصول را سفارش می دهد.

یکی از مزایای عمده این مدل درآمدیِ آزموده شده برای استارتاپ ها، ساده بودن آن برای ارائه به سرمایه گذاران است.

از معایب این مدل این است که نیاز به تیمی از متخصصان فروش دارید. همچنین برای فروش بر بستر وب، به تیمی از توسعه دهندگان وب سایت و اپلیکیشن های موبایل نیاز دارید.

4. مدل درآمد اشتراکی (Subscription)

مدل درآمد اشتراکی (آبونمان) به مخاطبان شما اجازه می دهد تا از یک محصول یا خدمات برای نرخ و دوره زمانی مشخص استفاده کنند. این منبع درآمد برای شرکت های مبتنی بر اَبر (cloud) یا نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) و سایت های سرگرمی آنلاین است. این مدل، دریچه ای به سمت درآمد مکرر باز می کند. اگر محصولات یا خدمات شما به اندازه کافی خوب باشد، با جذب تعداد قابل توجهی از مشترکان، استارتاپ شما با سرعت بیشتری رشد می کند.

این مدل با مدل درآمد مجوزی (Licensing Model) از این نظر متفاوت است که مدل اشتراکی دارای مدت زمان معینی است، در حالی که مدل مجوزی تا زمانی که صاحب امتیاز یا مالک محصول معامله را فسخ نکند، ادامه می یابد.

5.  مدل فروش کانال (Channel Sales)

در این مدل درآمد، نمایندگان و مراکز فروش، محصولات شما را می فروشند و به نوعی شبیه مدل درآمد وابسته (Affiliate) است. اگر استارتاپ شما محصولات خلاقانه و نوآورانه دارد که می توانند فروش بیشتری داشته باشند، این مدل درآمدی مناسب شما است و برعکس اگر محصولی دارید که در بازار رقیب زیادی دارد، سراغ این مدل درآمدی نروید.

6. مدل فریمیوم (Freemium)

یکی از مدل های درآمدزایی مناسب برای استارت آپ ها ، مدل freemium است که در آن استارتاپ سطحی از دسترسی به محصول یا خدمات خود (مانند یک محصول نرم افزاری) را بدون هیچ گونه هزینه ای به مشتریان می دهد و هنگامی که مشتریان طعم محصولات را چشیدند، برای دسترسی به خدمات و عملکردهای سطوح دیگر از آن ها هزینه می گیرد. برای استفاده از این مدل باید سرمایه اولیه و زمان زیادی داشته باشید. همچنین تبدیل مشترک رایگان به مشترک پولی، انرژی بر است.

در این مقاله تلاش کردیم بهترین مدل های درآمدی را برای استارتاپ ها بیان کنیم. همچنین علاوه بر مزایای این مدل ها، به معایب آنها نیز اشاره کردیم تا بتوانید بهترین مدل درآمدی را برای استارتاپ خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *