بدون دسته

استراتژی و برنامه ریزی ارائه به بازار (Go-To-Market) چیست؟

اصطلاح “ارائه به بازار” (GTM) بارها و بارها توسط استارتاپ ها مطرح می شود. کارآفرینان از ابتدای راه اندازی استارتاپ خود دغدغه ارائه محصول یا خدمت خود را با مشتریان نهایی دارند و می دانند که این موضوع تکه مهمی از پازل موفقیت کسب و کار آنهاست. آنها باور دارند که یک ایده خوب، محصول یا خدمتی منحصر به فرد دارند و می خواهند آن را به موثرترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن به بازار هدف خود عرضه کنند.

در این مقاله آشنایی کلی با اصطلاح “ارائه به بازار” پیدا می کنیم و در مقاله بعدی با ارائه جزئیات با مراحل نوشتن یک طرح ارائه به بازار آشنا خواهیم شد.

استراتژی ارائه به بازار چیست؟

استراتژی ارائه به بازار (GTM) طرحی است که به جزئیات نحوه تعامل یک سازمان با مشتریان برای متقاعد کردن آنها برای خرید محصول یا خدمت و کسب مزیت رقابتی می پردازد. یک استراتژی GTM  با ارائه یک برنامه عملی و نقشه راه، تمام تاکتیک‌ های مربوط به قیمت‌گذاری، کانال‌ های فروش، راه‌ اندازی محصول، ارائه خدمات جدید، تغییر نام محصول و همچنین معرفی محصول به بازار جدید را شامل می شود.

بهتر است بدانیم استراتژی GTM اساسی تر از یک کمپین ساده است. صرفا تولید محتوا یا مجموعه ای از فیلم و پست برای رسانه های اجتماعی و ایمیل های تبلیغاتی نیست اما می تواند نوع محتوایی را که باید تولید کنید مشخص کند.

ارائه به بازار استراتژی کلی استارتاپ شما نیست؛ شما پیش از هر چیز باید چرایی، هدف و مسیر کسب و کارتان را مشخص کرده باشید و بدانید “چرا” و “چه” چیزی می خواهید تولید کرده به بازار ارائه کنید. اما اینکه “چگونه” و “چه زمانی” می خواهید محصول و خدمتتان را به بازار ارائه دهید را در برنامه ریزی GTM مشخص می کنید.

به طور کلی  برنامه ریزی برای ارائه به بازار

  • مسیر حرکت و برنامه عمل را برای همه ذینفعان مشخص می کند.
  • به هدف گذاری برای سطوح و لایه های پایین تر شرکت کمک می کند.
  • فعالیت های فروش و بازاریابی را منظم و با هم ترکیب می کند.
  • احتمال عرضه موفق محصول یا خدمت را افزایش می دهد.

سخن پایانی:

اگر می‌خواهید محصول یا خدمات خود را به جامعه هدف مناسب ارائه کنید، آماده کردن یک طرح “ارائه به بازار” ضروری است. استارتاپ شما بدون انجام این مرحله حیاتی از تفکر و برنامه ریزی پیشرفت چندانی نخواهد داشت.

در مقاله بعد هفت گام برای رسیدن به یک طرح ارائه به بازار را با هم مرور خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *