استارتاپ

نکات مهم برای استارتاپ‌ها در جلسات ارائه به سرمایه گذار

سلام

من مریم نجفی هستم، مدیرعامل شرکت سرمایه ‏گذاری جسورانه نیک‏ ونچرز. 7 سال است در اکوسیستم استارتاپی ایران و جهان مشغول فعالیت هستم. مشتاقم تجربیاتم را بعد از مشاهده بیش از پانصد ارائه به سرمایه‏ گذار با شما به اشتراک بگذارم تا سهمم به منظور ایجاد برابری در دسترسی به منابع مالی را ایفا کنم. در این یادداشت کوتاه نکات مهم و جزئیات تاثیرگذاری که عدم توجه به آنها باعث عدم موفقیت در مذاکره با سرمایه‏ گذاران می‏شود، را مرور می‏کنیم.

من توصیه‏ هام را به دو دسته کلی تقسیم می‏کنم:

1- رعایت نکات مرتبط با اخلاق حرفه‏ ای(Professional Ethics) و آداب معاشرت کسب و کار(Business Etiquettes)

2- در نظر داشتن کیفیت و کمیت فایل ارائه به سرمایه ‏گذار(Pitch Deck/Slide Deck

در مورد دسته اول ابتدا لازم هست بگم که هر کدوم از این عناوین دوره های آموزشی اختصاصی دارند که در صورت تمایل می‏توانید در آنها شرکت کنید. من در اینجا مهمترین و برجسته ‏ترین موارد را ذکر می‏کنم:

1- قصد شما در جلسه ارائه به سرمایه‏ گذار جلب نظر مثبت کمیته سرمایه گذاری و شروع یک شراکت کسب و کاری است. همه ما می‏دانیم که سنگ بنای هر شراکتی اعتماد و راستی است. پس در بیان موارد صداقت کامل داشته باشید. آگاه و به روز بودن شما و تسلط به حوزه تخصصی و صنعتی که در آن فعالیت می‏ کنید موضوع بسیار مهمی است و اطمینان و اعتماد سرمایه‏ گذران را جلب می‏کند، اما اگر پاسخ سوالی را نمی‏دانید اعلام کنید که تا الان بررسی نکردید یا کردید اما پاسخ قانع‏ کننده ‏ای ندارید، به همین شفافی!

2- حتما مدیریت زمان درستی داشته باشید تا در جلسه به موقع حاضر شوید و یا آنلاین ملحق بشوید. این روزها با توجه به آنلاین شدن بسیاری از ارائه ‏ها حتما از اینترنت با سرعت مناسب استفاده کنید. پیشنهاد می‏کنم از هات اسپات موبایل تان استفاده نکنید چون اگر گوشی شما زنگ بخورد ارتباط شما مختل می‏شود و کیفیت ارائه شما به شدت افت می‏کند.

3- تحلیل رقبا و فضای اکوسیستم و شرایط اقتصادی، با بدگویی بی پایه و اساس و شایعه ‏پراکنی بسیار متفاوت است. از آبگوشت بقیه را بار گذاشتن به شدت اجتناب نموده و تحلیل‏های حرفه ‏ای و منطقی ارائه نمائید.

4- برای داشتن ارائه خوب تمرین کنید، خیلی زیاد تمرین کنید. کلمات را با دقت انتخاب کنید و ارائه ‏ای ساخت‏ یافته که ابتدا تصویری کلی و جامع از کسب و کار شما ارائه می‏کند و سپس در یک سطح عمیق‏تر رئوس مطالب مهم را بیان می‎کند داشته باشید.

5- حتما پیش از جلسه خودتان را شارژ کنید و صداتون رو گرم کنید تا ارائه‏ ای پرانرژی و مثبت داشته باشید. تمیز و آراسته باشید و از زبان بدن مناسب غافل نشوید.

6- با رویکرد مثبت در جلسه حاضر شوید. از برچسب زدن به یک گروه مشخص از افراد بپرهیزید. مثلا : پزشکها که همه اینطوری هستند، معلمها که همه اونطوری هستند و … در بیان مشکل یا صورت‏ مساله به جای برچسب زدن، از آمار و اعداد معتبر کمک بگیرید.

در پایان این بخش لازم هست بگم خیلی خوبه که ارائه‏ تون را با داستان و چرایی شکل‏ گیری استارتاپ‏ تون شروع کنید. این کار هم یخ جلسه را میشکنه و هم فضای هم‏ذات پنداری مثبتی ایجاد می‏کنه. همه آدم‏ها عاشق داستان هستند و سرمایه‏ گذاران جسور، عاشق داستانهای نوآورانه و نویسندگان جسور. پس خلاق باشید و ارائه ‏ای داشته باشید که متفاوت هست و در ذهن مخاطبینتون می نشیند.

در مورد دسته دوم که مربوط است به فایل ارائه به سرمایه گذار ما در نیک ونچرز تمپلیتی آماده کردیم که نشان‏دهنده موارد و اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی استارتاپ شماست. اینجا می‏توانید دانلودش کنید و نگاهی به اون بندازید.

در هر اسلاید توصیه ‏های مرتبط نوشته شده است. در تهیه اسلایدها خلاق باشید. از بکار بردن متن‏های طولانی اجتناب کنید. پیشنهاد می‏کنم 2-3 دقیقه طلایی اولیه را با بیان تئوریهای خشک و مرور ادبیات آکادمیک هدر ندین. در دقایق طلایی اولیه تنها کاری که باید بکنید اینه: با بکارگیری استراتژی مناسب، اشتیاق لازم در سرمایه‏ گذاران برای گوش دادن بقیه ارائه ‏تون را ایجاد کنید.

با توجه به اینکه در تمپلیت فایل ارائه به سرمایه‏گذار نکات مهم را نوشتیم، این بخش را همین جا به پایان می‏رسانم.

خیلی خوشحال میشوم اگر سوال یا نظری دارید با من به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *