بدون دسته

مدل SOAR برای خودرهبری

مدل خودرهبری SOAR چیست؟

برای اینکه بتوانیم به خودرهبری برسیم باید از الگوهای موفق و چارچوبی که امتحان خود را پس داده استفاده کنیم تا در این مسیر موفق­تر پیش برویم و عمل کنیم. این چارچوب دست‌وپاگیر نیست بلکه آگاهی ما را افزایش می­دهد، ابزاریست تا به طور موثر خودمدیریتی را آموخته، با توجه به چشم‌انداز و افق پیش رو، فرصت‌ها را با دید بهتری بررسی کنیم و در نهایت به بینشی مشخص و هدفمند درباره بهترین اقداماتی که در هر شرایط می­‌توانیم انجام بدهیم برسیم.

در مدل SOAR به چهار اصل توجه می‌کنیم که عبارتند از:

  • خود (Self)
  • چشم‌انداز (Outlook)
  • اقدام (Action)
  • بازتاب (Reflection)
  • خود (Self) 

شما فردی منحصربفرد هستید زیرا با شخصیت، هوش، عادات و باورها، نقاط قوت و ضعف و ویژگی‌هایی که مختص شماست، رشد یافته‌اید. داشتن درک و دید مناسب از خود و داشته‌های وجودی ‌تان در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. به طور مثال همه ما با زمزمه ‌هایی مثبت و منفی در درون خود مواجه هستیم ولی برای خودرهبری باید با درک توانمندی ‌های خود و شناخت از “من” واقعی وجودی ‌تان در این مسیر رشد قدم بگذارید.  

تلاش کنید اهدافتان را مشخص کنید؛ نقاط قوت و ضعف خود و محیط ‌هایی که در آن‌ها بهترین و بدترین عملکرد را دارید بشناسید؛ ارزش ‌هایتان را مشخص کرده و در هر اقدامی آن ‌ها را در نظر داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید که ارضای مسئولانه نیازهایتان باید برایتان اولویت داشته باشد.

  • چشم‌انداز (Outlook)

داشتن چشم انداز در زندگی، به انسان جهت و انگیزه می دهد و کافیست با آگاهی از بینش و دیدگاهی که نسبت به دنیا و محیط پیرامون خود داریم و اثر احساسات ما بر جهان بینی، از موقعیت هایی که ناآگاهانه از دست می دهیم مطلع شویم و در اصلاح آن گام برداریم.

برای این کار لازم است تلاش کنیم جهان بینی های مختلف را درک کرده، پیش از قضاوت در مورد دیگران خود را جای آنها بگذاریم و نسبت به احساسات خود و اثر آنها روی تصمیماتمان آگاه باشیم؛ همچنین راهکارهایی که کمک می‌کنند احساسات منفیمان را کنترل کنیم را بیاموزیم.

  • اقدام (Action)

اقدامات زیر به ما این امکان را می دهد تا در مهم‌ ترین و پیچیده ‌ترین شرایط پیشرو باشیم.

در طول مکالمات سخت خود تلاش کنیم در مورد تصمیماتمان و انگیزه آنها شفاف باشیم؛ در به اشتراک گذاشتن دیدگاه هایمان پیشقدم باشیم؛ بحث‌ها را به سمت سوالاتی که باعث ایجاد تفکر خلاقانه می شوند و کمک می کنند به راه حل های عملی دست پیدا کنیم، هدایت کنیم؛ برای درک بهتر مسائل، سوال کنیم و پس از مطرح کردن سوال، یک شنونده فعال باشیم. حتما زمانی را برای به توافق رسیدن بر روی انجام اقدامات مشترک اختصاص دهیم.

  • بازتاب(Reflection)

خودارزیابی اقدامات گذشته و تجربیاتی که بدست آورده ایم به ما کمک می کند تا با بینش و چشم انداز درست به رویایی با
چالش های آینده پیش برویم. همچنین اگر با فراغ بال دیدگاه ها و انتقادات سازنده اطرافیان را با گوش جان بشنویم و تفکر کنیم و در ارتباط با دیگران با شفقت برخورد کنیم حتما در خودرهبری موفق تر خواهیم بود.

برای این کار باید فعالانه به دنبال بازخورد بوده و به انتقادات سازنده دیگران بدون گارد گرفتن گوش کنیم؛ شبکه ای از افراد حمایتگر که پشتیبان یادگیری و رشد ما هستند، بسازیم و اهداف خود را تنها با افراد مورد اعتماد و حامی به اشتراک بگذاریم. تلاش کنیم به طور مستمر مهارت ‌ها و روش ‌های جدید را بیاموزیم و تمرین کنیم تا مهارت‌ های مهم را در خود رشد دهیم.

محیط پیرامون ما مدام در حال تغییر است و عادات کلیشه ای، رفتارها و تفکرات قدیمی، به تنهایی برای مواجهه با این تغییرات کافی نیستند. اما مدل SOAR می تواند به ما کمک کند تا از خودآگاهی، هوش عاطفی و مهارت یادگیری در هدایت سخت‌ ترین و چالشی ترین شرایط بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *