بدون دسته

تیم سازی هوشمندانه، سرمایه اصلی کسب و کارها

هفت نکته که استارتاپ­ ها برای مدیریت و رشد تیمی به آن  نیاز دارند!!

اگر شما در حال راه اندازی یک استارتاپ هستید به یک تیم قوی از افراد متخصص نیاز دارید. چگونه آن افراد را پیدا وجذب می کنید؟ پس از استخدام چگونه آن‌ ها را در کمترین زمان، به نیروی موثر تبدیل می کنید؟
برخی از مولفه های اصلی رهبری و مدیریت یک تیم موفق چیست؟

1. همه باید در یک جهت پارو بزنند.

تصور کنید در یک مسابقه قایقرانی تیمی هستید. به نظر شما اگر هر کدام از افراد تیم بدون هماهنگی با دیگر افراد در جهت خود و با سرعتی که خودش دوست دارد پارو بزند، قایق شما هرگز به خط پایان خواهد رسید؟

در یک تیم قایقرانی پیروز، به جز کسی که به جلو چشم دوخته، مسیر و جهت را تعیین و تیم را راهنمایی و هدایت کرده و در صورت لزوم خطاها را تصحیح می کند، بقیه افراد در نهایتِ هماهنگی با یکدیگر فقط پارو می زنند. هیچ کس تلاش نمی کند مقصد را عوض کند و یا قایق را به تنهایی براند.

در استارتاپ ها نیز مانند مثال فوق، همه افراد تیم، صرف نظر از توانمندی ها و مهارت هایشان باید بتوانند همراه و همسو با دیگر افراد و در جهت هدف تعیین شده برای استارتاپ، با نهایت توان و دلسوزی، تلاش کنند و وظایف محوله را به بهترین نحو انجام دهند و به پیشرفت استارتاپ کمک کنند.

2. هدف پیروزی تیم است.

افراد یک تیم با توجه به توانمندی هایشان نقش های متفاوتی را ایفا می کنند اما همه آن ها یک هدف دارند و آن پیروزی تیم است. اگر همه افرادتان کار خود را به درستی انجام می دهند و مشفقانه به دیگران برای انجام وظایفشان کمک می کنند، شانس بیشتری برای برنده شدن دارید. اگر مسیر مشخصی ندارید و پیشرفت را در طول مسیر اندازه گیری نمی کنید، بدانید که ممکن است متوجه اشتباهاتتان نشوید. ممکن است زمان و پول خود را هدر داده و حتی کل استارتاپ شما با شکست مواجه شود.

3. تعهد و اشتیاق کاری را فراموش نکنید.

اگر افراد تیم شما علیرغم استعداد فوق العاده ای که دارند، اخلاق کاری ضعیفی دارند، هرگز قهرمان نمی شوید. کار سخت در یک استارتاپ مستلزم تعهد به چشم انداز و اشتیاق است. سخت کار کردن به معنای خداحافظی با سرگرمی و تفریح نیست و با برنامه ریزی می توانید برای اعضای تیم خود فضایی پویا و شاد فراهم کنید تا با انگیزه کافی و تعهد جهت دستیابی به اهداف استارتاپ تلاش کنند.

4. هم تیمی ها با یکدیگر صحبت می کنند.

بهترین تیم ها رویکرد مشارکتی دارند. مربی یا رهبر تیم جهت حرکت را تعیین می کند؛ اما برای اجرا به تیم متکی است. مربی و هم تیمی ها با یکدیگر صحبت می کنند و این کمک می کند که افراد علاوه بر اینکه
نقش های خود را درک می کنند به هم تیمی هایشان نیز در درک و انجام وظایفشان کمک کنند. در نتیجه هر کدام از افراد علاوه بر اینکه نقش اصلی خود را ایفا می کنند، توانایی آن‌ ها برای همکاری و مشارکت نیز بسیار افزایش می یابد.

5. بهترین ها را شکار کنید.

در ابتدای راه استارتاپ، باید فرهنگ و روحیه حاکم بر تیم را مشخص کنید. شما باید نقش ها، مسئولیت ها و همچنین مهارت ها و توانایی های متناسب با آن نقش ها را تعیین کنید. سپس اقدام به استخدام افراد متخصص کنید. افرادی را پیدا کنید که از شما باهوش تر هستند، به ویژه در زمینه تخصص خودتان. در نمایشگاه ها و دانشگاه ها حضور فعال داشته باشید. شبکه سازی کنید. ایده خود را مطرح کنید و بهترین و درخشان ترین افراد را جذب کنید.

6. چشم انداز را برای افزایش اشتیاق افراد، تصویرسازی کنید.

بخش بزرگی از رهبری در مورد ایجاد چشم انداز و اعلام نتیجه نهایی است تا اعضای تیم بتوانند آن را ببینند، احساس کنند و طعمش را بچشند. اهداف و گام های تعیین شده برای رسیدن به آن ها را به طور واضح تعیین کرده و با اعضای تیم مطرح کنید تا همه افراد در شرکت احساس کنند در پیروزی تیم سهمی دارند.

یک مشکل بزرگ در بسیاری از شرکت ها این است که افراد احساس می کنند از آنچه در حال وقوع است جدا مانده اند. اما مدیران با حفظ ارتباط با کارمندان و توضیح نقش آن ها در تحقق چشم انداز می توانند اشتیاق
آن ها را افزایش دهند و موجب هم افزایی نیروهای درون تیمی شوند.

7. بازی را مدیریت کنید.

مربیان بزرگ فوتبال همیشه با نمایش و مطالعه فیلم های مسابقات مهم به بازیکنان خود مدیریت بازی در
زمان های مختلف را آموزش می دهند و آنها را برای بازی در شرایط متفاوت آماده می کنند. در کسب و کار استارتاپ ها، عدم قطعیت و ابهام زیادی وجود دارد. گاهی اوقات برنامه ریزی های شما باید تغییر کند و با شرایط و اتفاقاتی که در حال وقوع است، سازگار شود. مربیان و رهبران خوب، می دانند چگونه این تغییرات را اعمال کنند.

یک شرکت بزرگ با یک تیم خوب شروع می شود. شما باید بهترین افراد را با دید خود جذب کنید و از آن ها بخواهید تا در جهت دستیابی به یک هدف مشترک تلاش کنند. به عنوان یک رهبر، باید به افراد تیم انگیزه دهید و به آن ها بفهمانید که سهم آن ها در رسیدن به قله موفقیت چگونه است. فراموش نکنید دستیابی به اهداف کوچک را با همه افراد تیمتان جشن بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *