بدون دسته

8 روش ساده و موثر برای افزایش اثربخشی تیم در استارتاپ ها

امروزه با افزایش ناپایداری بازار، اضافه شدن رقبای تازه نفس، تغییر مداوم نیازها و اولویت های مشتریان لزوم به ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات افزایش یافته است. از این رو افزایش کارایی، خلاقیت و اثربخشی افراد مجموعه استارتاپی و سازمان ها به یکی از دغدغه های اصلی کارآفرینان و مدیران استارتاپ‌ ها و کسب و کارها تبدیل شده است. در کنار همه این ها، تغییر شرایط و تمایل نیروها به دورکاری، بار مضاعفی را بر دوش رهبران و مدیران سازمان ها قرار داده است.

در این مقاله با ارائه هشت راهکار برای افزایش اثربخشی تیم ها در میدان رقابت، تلاش کردیم از سختی این چالش ها بکاهیم.

  1. مطمئن شوید همه همدل و هم هدفند

اجازه دهید از مهمترین مورد شروع کنیم. بدون هماهنگی و روحیه همدلی و مشارکت اعضای تیم در هیچ رقابتی پیروز نخواهید شد. با مشارکت دادن اعضای تیم در برنامه ریزی ها و شنیدن نظراتشان  همه اعضا را در جهت اهداف و چشم انداز استارتاپ، هم جهت کنید.

2. اهداف، نقش ها و مسئولیت های افراد را مشخص کنید

گاهی اوقات در فشار رقابت ها، نیاز است اولویت ها و تمرکزمان را تغییر دهیم. اطمینان حاصل کنید که برای همه اعضای تیم مسئولیت ها، نقش ها و نحوه عملکردشان مشخص شده و همه اعضای تیم چرایی کار خود را می دانند.

3. مشارکت در برنامه ریزی صحیح و اجرای سریع

مراقب باشید در دام کمال طلبی نیفتید و زمانتان را با بیش از حد فکر کردن تلف نکنید. چیزی به نام برنامه 100% قطعی وجود ندارد. چشم اندازتان را بر اساس اطلاعات کنونی و نیروهایتان تنظیم کنید. فراموش نکنید “به اندازه کافی خوب” همان “خوب” است. شفافیت نقش ها، ارتباط و پاسخگویی، این توانایی را به تیم می دهد که وظایف را به درستی انجام دهد.

4. توسعه افراد و تیم ها

در شرایطی که اکثر رقبایتان از لزوم آموزش و توسعه افراد غافلند شما می توانید با برنامه ریزی و تخصیص بودجه برای این کار، میزان رضایت اعضای تیمتان را  بالاتر برده، کیفیت محصولات و خدماتتان را افزایش دهید و در نتیجه مشتریانتان را راضی نگه دارید و حاشیه سود بیشتری را نسبت به رقبایتان ایجاد کنید.

5. ایجاد حلقه های بازخورد برای یادگیری و پاسخگویی

برای افزایش کارایی تیم نیاز است فرهنگ یادگیری از یکدیگر از طریق ارائه بازخورد شفاف و احترام آمیز را افزایش دهیم. اعضای تیم نیاز است درباره روند پیشرفت کارها و دلایل عدم پیشرفت بعضی از امور و برنامه هایی برای بهبود صحبت کنند. نظرات مستند شده را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذاریم.

6. بروکراسی های اداری و دست و پاگیر را کنار بگذارید.

این روزها سازمان های با سیستم مدیریت سلسله مراتبی و از بالا به پایین، دیگر جوابگو نیستند؛ به جای آن می توان با ایجاد تیم های تلفیقی و متخصص به افزایش خلاقیت و بهره وری اعضا و مهم تر از آن افزایش پاسخگویی و مسئولیت پذیری تیم کمک کرد.

7. جلسات را موثرتر کنید.

اطمینان حاصل کنید که هدف جلساتتان واضح است و افراد صحیح را دعوت کرده اید. جلسات را به موقع شروع کنید، خروجی مشخص و اقدامات قابل تحویل داشته باشید و به موقع پایان دهید. یک نفر حتما باید جلسه را هدایت کند تا مباحث مهم به حاشیه کشانده نشود.

8. رهبری کنید اما از سر راهشان کنار بروید.

تیم های با عملکرد بالا از هدایت و رهبری غیرمتمرکز برخوردارند. رهبران و مدیران این توانایی را دارند که هدف را تعیین، منابع را فراهم و سپس از دور نظارت کنند.

منبع: forbes.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *