بدون دسته

چگونه یک ارزش پیشنهادی عالی (Value Proposition) برای موفقیت استارتاپمان بنویسیم

شما دقیقاً دلیل عالی بودن برندتان را می دانید، اما آیا مشتریانتان هم این را می دانند؟

ارزش پیشنهادی یکی از مهمترین ارکان در معرفی استارتاپ شماست و به مشتریان می گوید که چرا آن ها باید شما را به جای رقبایتان انتخاب کنند.

بسیاری از استارتاپ ها شعارهای بی معنی انتخاب می کنند، برخی دیگر ارزش پیشنهادی خود را در انبوهی از کلمات پرطرفدار (buzzword) غرق می کنند و گروهی هم اصلاً به خود زحمت انتخاب شعار نمی دهند!

در این مقاله، به طور دقیق نحوه نوشتن یک ارزش پیشنهادی عالی برای موفقیت استارتاپ شما در سال 1401 را توضیح خواهیم داد.

ارزش پیشنهادی چیست؟

ارزش پیشنهادی که یکی از اجزای مهم بوم کسب و کار است و به طور خلاصه می گوید که چرا مشتری محصول یا خدمات استارتاپ شما را انتخاب می کند. یک ارزش پیشنهادی خوب می تواند برای شما مزیت رقابتی ایجاد کند و در درازمدت چیزی است که از کسب و کار شما در ذهن مشتری می ماند.

از آن جایی که برداشت اول بسیار اهمیت دارد، معمولا کسب و کارها ارزش پیشنهادی خود را در غالب یک عبارت کوتاه، شعارگونه و به یاد ماندنی، در صفحه اول وب سایتشان می نویسند تا اولین چیزی باشد که به چشم
مراجعه کننده می خورد.

البته نوشتن یک عبارت کوتاه و موجز برای معرفی استارتاپ شما و برجسته کردن مزیت های رقابتی آن کار آسانی نیست. امیدواریم نکاتی که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره می کنیم، به شما در نوشتن یک ارزش پیشنهادی خوب کمک کند.

چگونه یک ارزش پیشنهادی بنویسیم؟

همه ما در حال حاضر می دانیم که ارزش پیشنهادی برای درگیر کردن مخاطبان باید کوتاه، شیرین و جذاب باشند؛ اما نکات دیگری را نیز باید در نظر بگیرید:

یک ارزش پیشنهادی خوب باید:

  • شفاف و مختصر باشد.
  • کاری را که استارتاپ شما انجام می دهد تعریف کند.
  • توضیح دهد که چگونه محصول یا خدمت شما درد مخاطب را کم می کند.
  • در وب سایت و صفحات اجتماعی تان نمایش داده شود.
  • به این سوال مشتریان پاسخ دهد: “چرا باید به جای رقبا از شما خرید کنم؟”

به نظر می رسد خیلی چیزها را باید در یک عبارت کوتاه جای دهیم. جای تعجب نیست که خلق یک ارزش پیشنهادی درخشان برای بسیاری از بازاریابان یک چالش بزرگ است. توجه به نکات زیر می تواند کار را کمی آسان کند.

1. عنوان جذاب

عنوان شما بی شک مهمترین بخش ارزش پیشنهادی شما است. مطالعات ردیابی چشم نشان می دهد که تیترهای بزرگ در صفحه فرود (landing page) در کمتر از یک ثانیه نگاه بازدیدکننده را به خود جلب می کنند. در غالب یک عبارت کوتاه و سریع مزایای استفاده از برند و ارزش پیشنهادی خود را در سرفصل ارائه دهید.

به خاطر داشته باشید که تیتر خود را کوتاه نگه دارید تا ابتدا توجه بیننده را جلب کنید، پس از آن بیننده زیرعنوان را می خواند.

2. توضیحات تکمیلی در زیرعنوان

با این که ارزش پیشنهادی مزایا را بیان می کند، گاهی اوقات نوشتن جزئیات بیشتری نیاز است. پاراگراف زیرعنوان بهترین فضا برای تبلیغ سایر مزایا و ویژگی های کلیدی است و امکان توضیح بیشتر در مورد عنوان اصلی را فراهم می کند.

قبل از شروع به نوشتن زیرعنوان، پیشنهاد می شود یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید تا همه مزایا و ویژگی های کلیدی را لیست کنید.

3. استفاده از عناصر بصری

هنگامی که بخش متنی ارزش پیشنهادی خود را نوشتید، لازم است از یک عنصر بصری برای تأکید بر مزایای خود استفاده کنید. در این مرحله، مهم است که هدف ارزش پیشنهادی را به یاد داشته باشید – تمایز برند شما از رقبا.

از تصویری منحصر به برند مانند انیمیشن یا فیلم محصول یا خدمات استارتاپ خودتان استفاده کنید که نمایانگر ارزش پیشنهادی تان بوده و برند شما را خلاقانه و به یاد ماندنی جلوه دهد.

4. دعوت به اقدام (Call To Action)

آخرین اما قطعاً مهمترین بخش، دعوت به اقدام است. هنگامی که توجه بازدیدکنندگان خود را جلب کردید و
آن ها را متقاعد کردید که چرا در کار خود بهترین هستید، باید آن ها را تشویق کنید تا گام بعدی را بردارند.

با قرار دادن یک دکمه دعوت به اقدام، بازدیدکنندگان را به سوی وب سایتتان بکشانید.

اگر قصد دارید بازدیدکنندگان را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید به آن ها بگویید. اگر می خواهید مشتریان بالقوه با شما تماس بگیرند راه های تماس را به آن ها بگویید.

5. یک نسخه اولیه از ارزش پیشنهادی خود بنویسید

تلاش نکنید در اولین مرتبه یک ارزش پیشنهادی کامل و بی نقص بنویسید. این کار به زمان و اصلاحات زیادی نیاز دارد. این بخش ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما وقتی شروع می کنید می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. اگر قبلاً لیستی از جذاب ترین مزایای محصول یا خدمات خود را ایده پردازی کرده اید، کار را با
آن ها شروع کنید. ابتدا ساده ترین نسخه ارزش پیشنهادی خود را بنویسید و پس از آن تعریف یا توضیحات بیشتری اضافه کنید. این یک تمرین ساده است که آنچه را که واقعاً می خواهید بگویید روشن می کند.

این چند نکته را هم در نظر بگیرید:

  • زیاد فانتزی ننویسد

نیازی نیست از کلمات ثقیل و سخت استفاده کنید، فقط باید تأثیرگذار باشد. بهتر است ساده و مستقیم باشد و خواننده را با اصطلاحات سنگین و بی معنی گیج نکنید.

  • صدای برند خود را در نظر داشته باشید

اگر ارزش پیشنهادی شما ممکن است با رقبایتان مشترک باشد، کمی بیشتر از شخصیت برندتان استفاده کنید.

اگر مطمئن نیستید صدای برندتان چیست، سعی کنید از یک آژانس بازاریابی دیجیتال برای کپی رایتینگ کمک بگیرید.

معرفی سه نمونه ارزش پیشنهادی معروف

1. ترلو (Trello)

مشتری: تیم های تجاری “از ابتدایی ترین استارتاپ ها تا بلندمرتبه ترین کسب و کارها”

مشکل: تیم ها در حال حاضر دورکاری می کنند و برای پیشبرد پروژه ها نیاز به مشارکت و همکاری بهتر دارند.

راه حل: ارائه یک بستر مشارکتی که مدیریت پروژه ها را آسان تر و پربارتر می کند.

Trello با دعوت به اقدام عالی “ثبت نام کنید، رایگان است” مشترکان زیادی را جذب می کند.

2. استرایپ (Stripe)

مشتری: “کسب و کارهایی با هر اندازه:  از استارتاپ ها تا شرکت های بزرگ”

مشکل: مدیریت امور مالی در اداره یک کسب و کار، مانند ارسال و دریافت پرداخت.

راه حل: ارائه بستری که به شما امکان می دهد فاکتورها را ارسال کنید، پرداخت ها را جمع آوری کرده و منابع مالی خود را مدیریت کنید.

استرایپ از یک تصویر واضح برای تأکید بیشتر بر ارزش پیشنهادی خود استفاده می کند.

Stripe مانند Trello، دکمه دعوت به اقدام را مستقیماً در زیر متن ارزش پیشنهادی خود آورده است و بازدیدکنندگان می خواهد “هم اکنون شروع کنید” و در کنار آن از CTA ثانویه “تماس با بخش فروش” استفاده می کند.

3. گرامرلی (Grammarly)

مشتری: هرکسی که می خواهد نوشتار خود را بهبود بخشد.

مشکل: افراد هنگام نوشتن اشتباه می کنند (دستور زبان، املا، ساختار جمله)

راه حل: یک دستیار نوشتاری مجهز به هوش مصنوعی که خطاها را شناسایی و اصلاحات را پیشنهاد می کند.

Grammarly از یک انیمیشن واضح در کنار متن ارزش پیشنهادی خود برای نشان دادن نحوه کمک به محصول و همچنین یک دعوت به اقدام ساده “افزودن به Chrome، رایگان است” برای افزایش مشترکین استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *